Skip to main content

Utsteder resept mot telefonkøer hos fastlegen

By Ukategorisert

Det bergenske selskapet TeleMedic er eneste selskap i Norge som tilbyr helsesektoren helsesekretærtjenester over telefon. Det betyr kortere ventetid for deg når du ringer din fastlege. (Arvid Steen – Tekst og foto)

Å vente i telefonen i kontakt med helseforetak er kjedelig, men visste du at det ifølge den nye fastlegeforskriften er satt krav for hvor lenge du skal vente?

Det bergenske selskapet TeleMedic har som eneste norske selskap satt seg som mål å bidra til å gjøre din helse-ventetid i telefonen kortere, forteller driftssjef Marius Silseth.

Fastlegeforskriften: https://www.regjeringen.no/nb/aktuelt/flere-fastleger-og-kortere-ventetid/id698116/

Lei av ventemusikk

–  Mange gode ideer spinner ut av egne erfaringer. Ingen liker å vente i flere minutter i telefonkø hos fastlegen, mens de hører på kjip ventemusikk eller blir avspist med visse tidsrom på dagen når legekontoret betjener telefonen. Vi har drevet med outsourcing av telefontjenester i 26 år, men for to år siden begynte vi arbeidet med å bli offisiell partner med Helsenett, slik at vi kunne hjelpe helsektoren i Norge med å effektivisere og avlaste sentralbordtjenester, sier Silseth til Bergensavisen.

Statlig godkjenning

Selskapet har i dag 17 ansatte, og flere bergenske legekontorer på kundelisten. På landsbasis har de på få måneder fått mange legekontor og helseforetak på kundelisten.

TeleMedics ansatte som jobber direkte rettet mot helsesektoren er autoriserte helsesekretærer, men har også sykepleier ansatt.

For å tilby telefonhjelp til helsesektoren er man avhengig av tilgang til Helsenett. Det tok to år med sertifisering før TeleMedic som eneste selskap innen sentralbordtjenester i Norge ble godkjent og partner i NHN.

Taushetserklæring som legekontorene

Helsenett er helsektoren i Norges lukkede nett for blant annet journaler. Helsenett er eid av Helse-og Omsorgsdepartemenet. TeleMedic har som eneste partner innen sentralbordtjenester fått tilgang til alle aktuelle journalsystemer. Dermed kan TeleMedics autoriserte helsesekretærer tilby avlasting til blant annet legekontorer over hele landet.

– Våre ansatte er autoriserte helsesekretærer med samme taushetsplikt som ansatte i helsesektoren. Vi svarer på telefon, sms og e-post for våre kunder i helsesektoren. Vi kan også booke timer. Kravet i den nye fastlegeforskriften er at 80 prosent av pasientene skal få svar etter to minutter. Det er dessverre mange legekontorer som ikke når helt opp dit, enda. Vi svarer alle våre kunder godt innenfor dette, forteller Silseth.

Kun norske ansatte

Han legger til at TeleMedics mål er at helsepersonell på legekontorene skal få mer tid til å ta seg av faglige oppgaver som blant annet blodprøver og undersøkelser.

– Selv om legekontorer og andre selskaper innen helsesektoren setter bort telefon (SMS respons)-arbeidsoppgavene til oss, så merker ikke pasientene noen forskjell. Vi svarer med legekontorets navn og har alle tilganger. Våre kunder slipper å betjene telefonen når andre oppgaver slåss om tiden på et legekontor. Vi har kun norske ansatte, og har like streng taushetsplikt som vanlig helsepersonell på legekontorene, sier han.

Planer for å vokse
Driftssjefen forteller at selskapet har ambisjoner om vekst. Et sted der framme ser han for seg å tilby legehjelp over telefon døgnet rundt.

– Men akkurat nå ønsker vi å bygge opp vårt eksterne helsesekretærtilbud best mulig over hele landet, fra Bergen, sier Silseth.

Han understreker at han har stor respekt for fagpersonellet som finnes ute på legekontorene. Han håper ingen tror at de ønsker å bidra til nedbemanning.

– Vi tilbyr helsesektoren en avlasting, og ønsker et godt samarbeid med dem. Vårt mål er ikke tømme legekontorene for helsesekretærer. Men om denne yrkesgruppen kan få avlasting, så vil det gjøre hverdagen bedre for dem, legene og deres pasienter som etterhvert er luta leie av å vente i helse-telefonkøer, sier Silseth.

———————————————————————————

Undersak:

Stemmen fra Bergen

Helsesekretær Kathrine Iversen er stemmen til tre bergenske legekontorer.

Av: Arvid Steen

– Hei, du har kommet til Vågen Spesialistsenter. Hva kan jeg hjelpe deg med? Katrine avlaster tre bergenske legesentre når de ikke har tid å betjene telefonen. Hun har fått en helt ny hverdag som fagansvarlig for helsesekretærene i TeleMedic.

– Jeg har alltid stortrives med å jobbe innen helsesektoren. For noen måneder siden sluttet jeg som helsesekretær på et legekontor, og begynte her i TeleMedic. Jeg ble fascinert av nysatsingen, og synes det er veldig givende å hjelpe pasienter til flere legekontorer over hele landet. Vi har alle tilganger til innringernes journaler, og har like streng taushetsplikt som ansatte på legekontorene, sier helsesekretæren.

Hun legger også til at TeleMedics ansatte ikke har tilgang til å lagre informasjon som blir sagt over telefon.

– Jeg har selv jobbet som helsesekretær på et travelt legekontor. I tillegg til å ta telefonen og pasienter i skranken, skal vi også ta blodprøver og andre tester på laboratoriet. Det blir fort en veldig hektisk hverdag. Der alt er like viktig. Da jeg jobbet på legekontor, skulle jeg også ønsket at noen kunne avlaste meg i de mest hektiske periodene. Nå hjelper jeg mine yrkeskolleger over hele landet, sier Kathrine.

bilde-av-kathrine-og-marius-i-lokalene-telemedic-2015

Faglig ansvarlig i TeleMedic, Kathrine Iversen og driftssjef Marius Silseth er eneste selskap i Norge som kan avlaste legekontorene med helsesekretærer over telefon.  Tilbudet er helt nytt i Norge. (Foto: Arvid Steen)

Close Menu

Ta kontakt!

Ring oss på
55 94 45 45

Eller kontakt oss på salg@telemedic.no